Kiropraktiikka – elämäsi kunnossa,
joka iässä

Kiropraktiikka on hoitomuoto, joka huomioi tuki- ja liikuntaelinten, erityisesti selkärangan, toimivuuden tärkeyden ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Selkäranka kehittyy jo kohdussa täyttämään kaksi päätehtäväänsä: liikkeen sallimisen ja selkärangan sisällä olevan selkäytimen suojaamisen. Selkärangan toimintahäiriöt, kuten lukkiumat, voivat aiheuttaa voimakasta kivuntunnetta muualle kehoon keskushermoston välityksellä.

Mitä vastaanotolla tapahtuu?

Ensimmäiseen vastaanottokäyntiin kuuluu huolellinen haastattelu ja terveydentilan tutkimus. Terveydentilan kartoitusta seuraa hoito, kotiohjeet ja tarvittaessa terveydentilan seuranta. Kiropraktiikan yleisin hoitotapa on käsin niveleen annettava pieni impulssi, joka erottaa nivelen pintoja hetkeksi vapauttaen näin lukkiutuneen nivelen.

Ennaltaehkäise oireita

Kiropraktiikan tavoitteena on aina ensisijaisesti selvittää kivun aiheuttajat sekä ehkäistä oireita ennalta. Tärkeintä on aloittaa hoito ajoissa. Näin kipu tai muu ongelmatilanne ei lamauta koko kehon toimintakykyä, eikä elimistön häiriötilanne pääse aiheuttamaan lisää vahinkoa muualle elimistöön.

Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin

Kiropraktikkoliiton ammattilaiset
palveluksessasi – apu on lähellä!

Kaikki Suomen kiropraktikkoliiton jäsenet ovat yliopistotutkinnon suorittaneita terveyden- ja sairaanhoidon ammattilaisia.

Kiropraktikon ammattinimike on suojattu. Ammattinimikettä kiropraktikko voivat käyttää vain ne, jotka ovat suorittaneet Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran hyväksymän, ammattiin johtavan koulutuksen. Meidät on rekisteröity terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin (Terhikki).

Katso oman alueesi Kiropraktikko